Johtajan vapaapäivä / Taiteilijoiden ilta
Tanssiteatteri Rimpparemmin taiteilijat ovat tehneet vallankaappauksen ohjelmistomuutoksen, jonka myötä taiteellinen johtaja on sidottu ja suljettu toimiston pimeään holviin johtajalla on vapaapäivä. Taiteellisen vapauden innoittamana syntyi Rimpparemmin kuuden teoksen esitys, jonka sisällöstä vastaavat tanssijat ja muusikot itse.
Taiteiljoiden illassa esitetään pienteoksia Johtajan vapaapäivästä.
Sivustakatsoja
Koreografia ja tanssi: Anni Pilhjärta
Ääni ja valosuunnittelu: Antti Lindholm
Pukusuunnittelu: Kaija Maunula
Sivustakatsoja tasapainoilee vaikuttumisen ja vaikuttamisen välimaastossa tarkkaillen, kokien ja katsoen – näkökulmaa etsien. Kääntyykö katse sisäänpäin vai avautuuko näkymä ulos?
”Those who experience do not participate in the world.” – Martin Buber
Sommitelma yhdelle epävarmalle taiteilijalle
Koreografia ja tanssi: Helmi Järvensivu
Ääni ja valosuunnittelu: Antti Lindholm
Pukusuunnittelu: Kaija Maunula
Kaiken alla vain yksi epävarma taiteilija. Teos epävarmuudesta, teos olemassa olosta, teos tietoisuudesta että joku katsoo.
Pieni yöllinen bakkanaali
Koreografia: Atte Herd
Tanssijat: Helmi Järvensivu ja Laura Kallas
Ääni ja valosuunnittelu: Antti Lindholm & Atte Herd
Pukusuunnittelu: Kaija Maunula
Juhlat päättyvät ja vieraat tekevät lähtöä. Kaksi nuorta livahtaa juhlasaliin jatkamaan omia juhliaan. Koluttuaan läpi pitopöydän he löytävät kuitenkin jotain odottamatonta, jotain mikä saa tilanteen muuttumaan. Tunteet ja himo ottavat vallan. Pysyykö tunnelma kepeänä vai viekö kilpailuhenkisyys mennessään?
Teatteriduo Glasumoi esittää – Mies ja banjisti
Koreografia: Laura Kallas
Tanssijat: Antti Lindholm ja Atte Herd
Ääni ja valosuunnittelu: Antti Lindholm
Pukusuunnittelu: Kaija Maunula
Tämä on tarina rohkeudesta. Tämä on tarina uskosta ja luottamuksesta. Tämä on tarina veljeydestä mutta ei tasa-arvosta, vapaudesta puhumattakaan. Tämä on tarina kahdesta miehestä, joita sattumat ja yhteinen unelma on kuljettanut johdattaen heidät tähän hetkeen, Järvenpää-talon intiimiin kellariteatteriin vuonna 1998. Tämä on tarina siitä kuinka Teatteriduo Glasumoi sai alkunsa, ja eritoten siitä, mikä on saanut heidät jatkamaan omalla tiellään vastoinkäymisistä huolimatta.
Pelimannit
Harmonikka: Henri Haakana
Projisointi: Antti Lindholm
Sävellys: Einojuhani Rautavaara
Sovitus: Matti Rantala
Pelimannit pohjautuu vanhoihin eteläpohjalaisiin pelimannisävelmiin, joiden pohjalta Rautavaara loi sarjan vapaita fantasioita säilyttäen niissä alkuperäisten kappaleiden mainiot, vanhakieliset otsikot. Teos on kuusiosainen.
Närbölaisten braa speli – Saapuvat Närbön kuuluisat pelimannit, loistavana, maalaismahtavana kulkueena.
Kopsin Joonas – Pohjolan kesäyön oudossa valossa soittelee Kopsin Joonas metsälle ja itselleen.
Jacob Könni – Keskellä ihmeellisiä kellojaan ja koneitaan elää Jakob Könni, taituri, taiteilija, noita.
Klockar Samuel Dickström – Kyläurkuri Samuel ”improviseeraa” yksinäisenä innoituksen hetkenä: pieni kirkko täyttyy hänen jokapäiväisen Bachinsa katkelmista, joihin sekoittuu vanhojen häätanssien muistumia.
Pirun polska – Alakuloinen piru istuu kivellään kuunnellen synkkää, salaperäistä metsää.
Hypyt – Hyppien ja loiskaten he pyörivät, leveät naamat juhlallisina kuin kirkossa, mutta merkillinen kiihko suurissa jaloissaan ja käsissään.
Sillankorvan Paganini
Avainviulu & Viulu: Valtteri Valo
Brudmarch (trad.) – Harvinaisen hieno kappale avainviulun kotimaasta.
Trädgårdsvalssen (trad.). – Toinen upea kappale avainviulun kotimaasta.
Capricci n.5 (Niccolò Paganini) – Väitetään, että Niccolo Paganini ei itse olisi soittanut kaikkia kappaleitaan, vaan soitto olisi tullut itse paholaiselta. Olen vahvasti samaa mieltä…
Capricci n.24 (Niccolo Paganini) – Teemaa legendaarisen Wilbur Hallin tyyliin varioiden.